Kachna #12 Čínský hipster je vousáč

Podle Wikipedie žije typický hipster běloch v nějaké povadlé čtvrti. Nepohrdne svetrem po babičce, nechává si narůst plnovous a poslouchá alternativní kapely. Stravuje se organicky a vyznává progresivní politické názory. Podle webu Cilichili pohrdá marným pinožením v nadnárodních korporacích a honbou za penězi. Směřuje k dráze aktivisty v nějaké sympatické neziskovce. Našli bychom podobně naladěné Číňany?

Číňané se od Západu inspirují snad úplně ve všem a neminul je ani hipsterský trend. Mladí Číňané, kteří se hned zkraje nechtějí zařadit do šedé pracující masy, se v Číně označují jako v doslovném překladu kulturní a vzdělaná mládež (wenyi qingnian (文艺青年). Stejně jako jejich západní protějšky se věnují četbě poezie, románů, indie muzice, evropskému filmu, focení, psaní blogů, kočkám, zahradničení, pečení moučníků a navrhování tašek přátelských k životnímu prostředí. Většinou nechovají nenávist k Japoncům. Jen s tím strništěm mají problém.

Vousáč v legínách už v Evropě nebo USA nikoho nepřekvapí. Velké řetězce s oblečením nenabízí skoro nic jiného. V Číně naopak demonstrujete svou inteligenci a kreativitu, když nosíte cokoliv s velkým nápisem Louis Vuitton, Prada nebo Bottega Veneta. Pokud jezdíte v Číně na kole, jste buď hodně chudý, nebo minimálně zvláštní. Jezdíte čínským metrem a čtete poezii ostatním cestujícím pro potěšení? Dobrovolně se řadíte do kategorie blázna.

Číňané nechápou, proč by někdo chtěl nosit nemoderní kousky a jezdit na kole. Tento životní styl je nesrozumitelný, protože 99 % Číňanů se žene za čínským snem. Průměrný městský Číňan svědomitě studuje, tvrdě pracuje, pokud možno vydělá velké peníze, pořídí si hypotéku, rychle se ožení a zplodí dítě. A pak celé znovu. Pro stále větší počet mladých lidí je podobná vize nedosažitelná. S vysokou školou už Číňan díru do světa neudělá.

Pokud vám hipster vlna přijde příliš obyčejná a chcete se skutečně odlišit alespoň ve stylu oblékání, nápady hledejte v Číně. V čínským městech můžete potkat paní v Hello Kitty teplákovce, důchodce ve velmi barevném cirkusovém obleku, podnikatele v kožichu se zrzavým melírem. Číňané se umí kreativně obléct a jednou budou velet módním rubrikám. Navíc vždycky vymyslí, jak na trendech v Evropě vydělat. Je libo dvacet tisíc kusů pánských mikin se psím potiskem?